Geplaatst op 22 april 2020
Leestijd: 2 min
Trends
Wat trends bijzonder maken, is dat het lijkt alsof ze spontaan uit de lucht komen vallen. Maar wist je dat trends vaak zorgvuldig door prognosebureaus worden gelanceerd? Vaak worden trends jaren voor ze ‘hot’ zijn, gesignaleerd door trendwatchers. De Nederlandse Lidewij Edelkoort is misschien wel de bekendste trendwatcher ter wereld. Zij wordt door veel grote bedrijven ingehuurd om haar visie te geven over bijvoorbeeld kleur en uitstraling van nieuwe collecties.
Maar wat is nu precies een trend?
Een trend wordt omschreven als ‘een stroming die voor langere periode één bepaalde kant op gaat’. Zo kan een bepaalde kleur of een materiaal een trend zijn. Denk aan de Pantone kleur van het jaar ‘radiant orchid’. Of ‘koper’ dat ineens overal wordt toegepast in het interieur! Maar ook een vorm, patroon, filosofie of ontwerper kan dé trend zijn van een seizoen. Opvallend is ook, dat vaak meerdere trends naast elkaar te zien zijn en elkaar contrasteren of aanvullen. In ‘Style Guide Home’ van Perscentrum Wonen worden de diverse trends getoond, een aanrader als je op de hoogte wilt blijven.(Bron: Perscentrum Wonen)
Als interieuradviseur heb je een adviserende rol. Goed op de hoogte zijn van trends en ontwikkelingen in de branche is hierbij van groot belang, zodat je in je advies rekening kunt houden met wat er speelt. Wanneer je werkzaam bent in een woonwinkel, kunnen trends daarnaast ook invloed hebben op de inkoop van merken, collecties en producten. Om inkopers te helpen bij het maken van keuzes, worden door stylisten trendboeken gemaakt. Hierin worden de trendvoorspellingen gevisualiseerd per seizoen. Heel overzichtelijk!
(Bron: Lidewij Edelkoort en Nederlands Interieur Instituut)
Trends hebben vaak een relatie met de maatschappij en (economische) verhoudingen in de wereld. Dat is goed zichtbaar in de trends voor 2015! We zijn bezig de economie weer op te bouwen, het is een nieuw begin en vaste patronen worden doorbroken. Er hangt iets positiefs in de lucht en mensen denken na over wat ze nu eigenlijk nodig hebben. Kwaliteit gaat boven kwantiteit . Ook is al een tijdje merkbaar dat contacten weer persoonlijker worden. Kijk maar eens in jouw omgeving naar het groeiende aantal authentieke bakkers en breiwinkels. Speciaalzaken waar mensen beschikken over kennis en kunde, schieten als paddenstoelen uit de grond: Ambacht is dé trend!
(Bron: Pinterest)