scroll

Didactiek

1 Welkom!

Welkom bij de proefles van de opleiding Didactiek. Door het doen van deze proefles krijg je meer inzicht in wat je kunt verwachten van het studeren bij NTI. Wij vinden het belangrijk dat jij een weloverwogen studiekeuze maakt. In deze proefles duik je in de lesstof en zie je hoe het lesmateriaal eruitziet. Natuurlijk kunnen we in deze proefles maar een heel klein gedeelte van de lesstof behandelen, we hopen dan ook dat dit onderwerp je aanspreekt ;-). Tijdens het doornemen van de lesstof kun je jouw kennis gelijk testen met de meerkeuzevragen! 

Succes met de proefles!

2 Proefles: Didactiek

Korte samenvatting van de cursus

De cursus Didactiek van NTI richt zich op het ontwikkelen van effectieve onderwijsmethoden. Je leert hoe je kennis kunt overdragen en hoe je leerlingen kunt motiveren. Deze opleiding is interessant voor iedereen die lesgeeft of wil lesgeven, zoals docenten, trainers en coaches. Ook voor mensen die zich willen verdiepen in onderwijspsychologie is deze cursus waardevol.

Wat ga je leren?

In deze cursus komen verschillende belangrijke onderwerpen aan bod, zoals:

  • Basisprincipes van didactiek: Je leert de fundamenten van lesgeven en leren.
  • Leerstrategieën: Ontdek hoe je verschillende leerstijlen kunt herkennen en toepassen.
  • Motivatie en betrokkenheid: Leer technieken om leerlingen te motiveren en betrokken te houden.
  • Evaluatie en feedback: Ontwikkel vaardigheden om effectieve feedback te geven en leerresultaten te evalueren.

Deze kennis kun je direct toepassen in je eigen lespraktijk, waardoor je effectiever kunt lesgeven.

Theorie over de cursus

Didactiek is de kunst en wetenschap van het onderwijzen. Het gaat niet alleen om het overdragen van kennis, maar ook om het creëren van een omgeving waarin leren mogelijk is. Een belangrijk aspect van didactiek is het begrijpen van de verschillende leerstijlen van leerlingen. Iedereen leert op zijn of haar eigen manier. Sommigen zijn visueel ingesteld en leren het beste door te kijken, terwijl anderen beter leren door te luisteren of door zelf dingen uit te proberen.

Een populaire theorie in de didactiek is de constructivistische benadering. Deze theorie stelt dat leerlingen actief hun eigen kennis construeren. Dit betekent dat ze niet alleen passief informatie opnemen, maar ook actief betrokken zijn bij hun leerproces. Een leraar kan dit bevorderen door leerlingen uit te dagen om vragen te stellen, samen te werken en zelf oplossingen te vinden voor problemen.

Een ander belangrijk concept is differentiatie. Dit houdt in dat je als docent rekening houdt met de verschillende niveaus en behoeften van je leerlingen. Door je lesmateriaal en -methoden aan te passen, kun je ervoor zorgen dat elke leerling op zijn of haar eigen niveau kan leren. Dit kan bijvoorbeeld door extra ondersteuning te bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, of door uitdagender materiaal aan te bieden aan snellere leerlingen.

Tot slot is feedback essentieel in het leerproces. Effectieve feedback helpt leerlingen te begrijpen wat ze goed doen en waar ze nog aan moeten werken. Het is belangrijk dat feedback specifiek, tijdig en constructief is. Dit helpt leerlingen om hun leerdoelen te bereiken en hun vaardigheden te verbeteren.

Didactiek is dus een veelzijdig vakgebied dat niet alleen kennisoverdracht omvat, maar ook het creëren van een stimulerende leeromgeving. Door de principes van didactiek toe te passen, kun je als docent een positieve impact hebben op het leerproces van je leerlingen.

Omdat onze opleidingen regelmatig herzien worden kan het voorkomen dat deze theorie niet exact voorkomt in de opleiding. Wil je zeker weten welke theorie in de opleiding voorkomt? Vraag het onze studieadviseurs.

Multiplechoicevraag over de theorie

Wat is een belangrijk aspect van de constructivistische benadering in de didactiek?

  • A) Leerlingen leren het beste door alleen te luisteren.
  • B) Leerlingen zijn passieve ontvangers van informatie.
  • C) Leerlingen construeren actief hun eigen kennis.
  • D) Leerlingen hebben geen invloed op hun leerproces.

Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag

C) Leerlingen construeren actief hun eigen kennis. Dit is juist omdat de constructivistische benadering stelt dat leren een actief proces is waarbij leerlingen zelf betrokken zijn bij het creëren van hun kennis.

Extra interactieve opdracht (optioneel)

Denk na over een situatie waarin je zelf les hebt gekregen. Welke didactische methoden werden er gebruikt? Hoe voelde je je daarbij? Schrijf een kort verslag van je bevindingen.

Multiplechoicevragen over het onderwerp van de cursus

1. Wat is een belangrijk doel van didactiek?

  • A) Het overdragen van kennis zonder interactie.
  • B) Het creëren van een stimulerende leeromgeving.
  • C) Het vermijden van feedback.
  • D) Het standaardiseren van lesmethoden.

Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag

B) Het creëren van een stimulerende leeromgeving. Dit is het belangrijkste doel van didactiek, omdat een goede leeromgeving essentieel is voor effectief leren.

2. Wat houdt differentiatie in het onderwijs in?

  • A) Het geven van dezelfde opdrachten aan alle leerlingen.
  • B) Het negeren van de verschillende leerstijlen.
  • C) Het aanpassen van lesmateriaal aan de behoeften van leerlingen.
  • D) Het beperken van de interactie tussen leerlingen.

Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag

C) Het aanpassen van lesmateriaal aan de behoeften van leerlingen. Differentiatie zorgt ervoor dat elke leerling op zijn of haar eigen niveau kan leren.

3. Waarom is feedback belangrijk in het leerproces?

  • A) Het helpt leerlingen te begrijpen wat ze goed doen.
  • B) Het is niet nodig voor het leren.
  • C) Het moet altijd negatief zijn.
  • D) Het is alleen belangrijk voor de leraar.

Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag

A) Het helpt leerlingen te begrijpen wat ze goed doen. Effectieve feedback is cruciaal voor het leerproces, omdat het leerlingen inzicht geeft in hun voortgang en verbeterpunten.

Waarom kiezen voor NTI?

Bij NTI studeer je flexibel, perfect afgestemd op jouw leven. Je kunt je eigen tempo bepalen en studeren waar en wanneer het jou uitkomt. Dit maakt het makkelijker om werk, studie en privéleven te combineren. Klaar voor jouw slimme start? Schrijf je nu in!

3 Studeren bij NTI

FlexibelStuderen® doe je bij NTI

Ben jij een vroege vogel, of duik jij liever ‘s avonds laat de boeken in? Met de flexibele opleidingen van NTI kan iedereen, overal studeren. Je kiest zelf je startmoment en bepaalt je eigen tempo. Je krijgt les van topdocenten en wordt tijdens je opleiding begeleid door een mentor. Met jouw online leeromgeving en échte studieboeken studeer je op jouw manier. FlexibelStuderen® doe je bij NTI.

Studietools

Bij NTI gebruik je, afhankelijk van je opleiding, verschillende studietools. Zo ga je aan de slag in de online leeromgeving, gebruik je jouw Mijn NTI en werk je met studieboeken.

Demo online leeromgeving

De online leeromgeving is beschikbaar waar en wanneer je wilt en geeft jou alle benodigde tools tijdens jouw studie. Om een indruk te krijgen van de online leeromgeving kun je een gratis demo volgen. Hier leggen we overzichtelijk uit welke handige hulpmiddelen er tijdens het studeren voor jou klaar staan.

Ben je benieuwd hoe onze online leeromgeving eruit ziet?

Neem een kijkje in de gratis demo

Daarom FlexibelStuderen®:

  1. Erkende opleidingen, bekende naam
  2. Studeren met veel persoonlijk contact
  3. Voordelig studeren, transparant over kosten
  4. Studeren op jouw moment en jouw manier
  5. Overal studeren met onze online leeromgeving
  6. Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
  7. Werkgevers zijn snel overtuigd

Direct inschrijven

Wij zijn trots op onze studenten

Studenten van NTI zijn geen doorsnee studenten. Ze volgen een studie naast hun volle leven; hun baan, gezin, hobby’s en vrienden. Ze bepalen hun eigen weg, gaan ook buiten de gebaande paden en studeren op de raarste momenten en vreemdste plekken. Het zijn doorzetters, vol motivatie. Omdat ze hun droom volgen, stappen zetten, de regie in eigen hand nemen. Ze mogen trots op zichzelf zijn. Wij zijn het in ieder geval.

Lees hier de verhalen van onze studenten

Wat is jouw volgende stap?

We denken graag verder met je mee! Het starten van een studie is spannend en roept misschien nog wel meer vragen op. Maar wist je dat iets nieuws leren ook bijdraagt aan je levensgeluk? Je verder ontwikkelen is bovendien goed voor je zelfvertrouwen en je hebt natuurlijk aan de eettafel weer iets te vertellen ;-)

Klaar om te beginnen?

Schrijf je nu in

Heb je na het doen van deze proefles nog vragen? Of zijn er dingen waar je over twijfelt? Onze studieadviseurs geven je geheel vrijblijvend een persoonlijk studieadvies en beantwoorden al je vragen.

5 Ervaringen

Wat vinden onze eigen studenten van hun opleiding?

Bij NTI streven we naar kwalitatief goed onderwijs dat voor iedereen bereikbaar is. En wie kan dit beter beoordelen dan onze eigen studenten?

Chantal, 47 jaar

5star reviews

"Dit is mijn 2de studie bij de NTI en ik ben nog steeds enthousiast! Er is veel verbeterd vergeleken met mijn eerste studie en het is heel duidelijk wat je wanneer moet doen. Verder heb je veel vrijheid om zelf je tempo te bepalen en is de leerstof duidelijk aangegeven in de meeste boeken. Ik kan studeren bij de NTI van harte aanbevelen!" 

Rick

5star reviews

"Prima opleiding! Het niveau is niet te moeilijk, je kunt er lekker snel doorheen werken. Ik vind de stages die erbij horen erg leuk.. zo leer je direct in de praktijk. Over het NTI zelf, ik zou ze zeker aanraden. Contact verloopt netjes en snel, bij vragen regelen ze vrijwel direct alles voor je. Top!" 

Irene

4star.png

"Een goede ervaring over het algemeen. Het thuis studeren bevalt me erg goed en ik vind het prettig dat ik de vrijheid heb om mijn studie zo in te delen zoals het voor mij goed uitkomt."

Sabine

Foodblogster Sabine volgt de HBO Bachelor Toegepaste Psychologie naast haar blog OhMyFoodness