scroll

NIMA A Marketing

1 Welkom!

Welkom bij de proefles van de opleiding NIMA A Marketing. Door het doen van deze proefles krijg je meer inzicht in wat je kunt verwachten van het studeren bij NTI. Wij vinden het belangrijk dat jij een weloverwogen studiekeuze maakt. In deze proefles duik je in de lesstof en zie je hoe het lesmateriaal eruitziet. Natuurlijk kunnen we in deze proefles maar een heel klein gedeelte van de lesstof behandelen, we hopen dan ook dat dit onderwerp je aanspreekt ;-). Tijdens het doornemen van de lesstof kun je jouw kennis gelijk testen met de meerkeuzevragen! 

Succes met de proefles!

2 Proefles NIMA A Marketing

Inleiding

Nieuwsgierig naar de beroepsopleiding NIMA A Marketing? Tijdens deze proefles krijg je een voorproefje van de inhoud van de opleiding. Je verkent het studiemateriaal, inclusief een video die rechtstreeks uit de opleiding komt, en hebt de mogelijkheid oefenvragen te maken. Bovendien ontdek je de mogelijkheden van FlexibelStuderen®. We starten de proefles met een overzicht van de opbouw van jouw opleiding. Veel plezier!

Studieprogramma

Wanneer je toe bent aan een nieuwe carrière of juist een diploma wilt behalen om jouw werk nog beter te kunnen doen, dan is een beroepsopleiding van NTI de perfecte keuze. Tijdens een beroepsopleiding specialiseer jij je in korte tijd in een specifieke skill of vakgebied naar keuze. Je verdiept je in de nodige literatuur. Hieronder kun je zien hoe jouw beroepsopleiding is opgebouwd:

Studieprogramma

Tijdens de opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Basisbegrippen in het vakgebied marketing
  • Marketingconcept, -planning en strategie
  • Macro- en meso-omgeving
  • Marktorganisaties
  • Marktonderzoek
  • Consumenten- en afnemersgedrag
  • Wetgeving en duurzaamheid
  • Distributie- en communicatiebeleid
  • De marketinginstrumenten product, prijs, plaats en promotie
  • Online marketing
  • Marketingbeleid en de invloed van interne en externe factoren

Studiemateriaal

NTI biedt je verschillende studietools aan. Gedurende jouw opleiding ga je aan de slag in een online leeromgeving en maak je gebruik van Mijn NTI. Hierin vind je informatie over jouw opleiding, je lesmateriaal en handige opdrachten die je kunt maken.

Meer weten over het lesmateriaal van NTI? Kijk hier.

Neem een kijkje in de opleiding

Deze theorie komt rechtstreeks uit het het studiemateriaal van jouw opleiding. Lees de tekst goed door en test jouw kennis met de volgende vragen!

Hoofdstuk 2: Marketing in breder perspectief


2.2   De invalshoeken van marketing

Marketing kan vanuit drie verschillende gezichtspunten benaderd worden. Men kan marketing in een groter verband zien (macro), vanuit een middenniveau bestuderen (meso) of vanuit een kleinere eenheid bekijken (micro). Er zijn dus drie benaderingen mogelijk:

2.2.1 De macrobenadering

Macro betekent groot. Macro-economie bestudeert grote samenhangen zoals het nationale inkomen en de totale werkloosheid in Nederland. Macro-economie behandelt het functioneren van ons economisch systeem in zijn totaliteit. Men noemt dit ook wel een helikoptervisie. Je kijkt van grote hoogte naar beneden.

Macromarketing bestudeert net als macro-economie grotere verbanden. De maatschappelijke betekenis van marketing staat hier centraal. Men kan onder de noemer van macromarketing bijvoorbeeld bestuderen of reclame maken maatschappelijk verantwoord is en wat de betekenis van de handel in de maatschappij is. Een studie die de totale reclameuitgaven in verschillende Europese landen vergelijkt valt ook onder macromarketing.

2.2.2 De mesobenadering

De mesobenadering zit tussen de macro- en de microbenadering in. De studie speelt zich vooral af op bedrijfstakniveau. Een bedrijfstak is een groep bedrijven die een gelijksoortig product maakt. De personenautoindustrie is zodoende een bedrijfstak. De problematiek die onder de noemer van de mesomarketing wordt behandeld, kan worden ingedeeld in de volgende drie invalshoeken:

  1. De goederenstroombenadering: hierin wordt gekeken naar de weg die goederen doorlopen (doorstroming) voordat ze bij de consument terechtkomen. Een boom wordt bijvoorbeeld eerst gekapt door de oerproducent. Vervolgens wordt hij tot planken verwerkt door een zagerij. Via een meubelfabriek en de groothandel komt die boom uiteindelijk in de vorm van een stoel terecht in de toonzaal van een meubelzaak. In hoofdstuk 8 gaan we dieper in op deze goederenstroombenadering wanneer we de bedrijfskolom en bewegingen in die bedrijfskolom uitgebreid behandelen;
  2. De institutionele benadering: in dit geval bestuderen we instituties (organisaties) die zich bezighouden met de doorstroming van producten op weg naar de consumenten. We bekijken dan bijvoorbeeld hoe grossiers, detailhandelaren of exporteurs hun producten ‘marketen’;
  3. De functionele benadering: de functies die organisaties bij de doorstroming van producten vervullen, vormen het uitgangspunt van de functionele benadering. De rol van markten, zoals veilingen en beurzen bij de weg van producten naar de juiste afnemers, valt hier onder.

Deze indeling is vrij kunstmatig. Het gaat vooral om het uitgangspunt van studie, vanuit welke visie ga je het bekijken. Bij de goederenstroombenadering is het vertrekpunt van studie de weg die de goederen doorlopen van oerproducent naar finale afnemer. Uiteindelijk zul je hierbij ook instituties en hun functies tegenkomen maar die zijn niet het uitgangspunt en daar scharniert het om bij deze indeling.

2.2.3 De microbenadering

Micro betekent klein. Micromarketing bekijkt het marketingproces door de ogen van een deelnemer aan het marketingproces. Zoals gezegd, kiezen wij in deze leergang voor deze microaanpak en bekijken we marketing vanuit het standpunt van een onderneming.

2.3 De plaats van marketing in de onderneming

In hoofdstuk 1 hebben we duidelijk gekozen voor de microbenadering. We kijken vanuit de onderneming, waarbij de wensen en behoeften van de consumenten de primaire aandacht krijgen.

Het marketingconcept wordt in schema 2.2 bevestigd door de consument in de kern te zetten. Uitgangspunt zijn de wensen en behoeften van de consument. Om de consument heen staan product, plaats (distributie), promotie en prijs. Dit zijn de instrumenten die de onderneming inzet om de consument over te halen om voor haar product te kiezen. Deze vier instrumenten worden ook wel aangeduid als de vier P’s. Om deze vier instrumenten heen staat een aantal afdelingen waar- mee moet worden samengewerkt om het beleid succesvol uit te voeren. Alle factoren genoemd in schema 2.2 bespreken we kort.

De onderneming ziet slechts zelden alle mogelijke klanten als consumenten. Zij richt zich met name op groepen die belangstelling voor het product hebben. In dit verband is de term doelgroep van belang. Een doelgroep is de groep personen waar een onderneming haar marketinginspanningen op richt. Voor deze groep zijn de producten bestemd. Een doelgroep van Mercedes bestaat uit zakenmensen en goed verdienende particulieren die veel reizen en een betrouwbare, representatieve wagen willen. Het is de taak van de afdeling marketing om de mogelijkheden van deze markt te onderzoeken en vervolgens de leiding van de onderneming te adviseren.

De vier P’s zijn ongetwijfeld een van de bekendste en belangrijkste leerstukken uit de marketingtheorie. Het zijn de instrumenten of middelen die marketing inzet om haar doelen te bereiken. De vier P’s staan voor:

  1. product;
  2. prijs;
  3. plaats (distributie);
  4. promotie.

De term plaats kan verwarrend werken omdat hiermee feitelijk distributie, de verdeling van producten over de verschillende afnemers, wordt bedoeld. Iedere P kan op zijn beurt weer worden ingedeeld in een aantal deelinstrumenten. De belangrijkste ziet u in schema 2.3.

De onderneming kan deze vier P’s niet los van elkaar invullen. Men moet proberen er een smakelijke cocktail van te maken. Er moet een goede marketingmix gemaakt worden. De marketingmix is de combinatie van instrumenten die een onderneming gebruikt om de marketingdoelstellingen te verwezenlijken.

 

De precieze invulling van de marketingmix is uiteraard gebonden aan het soort product. Mercedes zal bijvoorbeeld niet snel adverteren in een huis-aan-huisblad. Het is ook niet zinvol voor Mercedes om op elke straathoek een Mercedesdealer te hebben. De globale invulling van de marketingmix is dus in eerste instantie een kwestie van gezond verstand. De precieze invulling luistert echter zeer nauw en is werk voor experts. De combinatie van instrumenten van Mercedes roept bij de consument het beeld (imago) op van kwaliteit, degelijkheid en betrouwbaarheid. Mercedes verplicht zich hierdoor wel om aan dit verwachtingspatroon te blijven voldoen. Er is tenslotte een reputatie te verliezen.

Over welke van de vier P's gaat het wanneer een bedrijf producten verkoopt via een webshop?

Studieplanning

De opleiding NIMA A Marketing strekt zich uit over een periode van 12 maanden en bestaat uit verschillende thema's. Gedurende jouw opleiding kan je steunen op een studieplanning. Hieronder vind je een voorbeeldplanning, gemaakt voor de module NIMA Marketing A1. Wil je liever een ander studieschema volgen? Dat kan! Je kan deze planning natuurlijk anders indelen indien je minder tijd hebt om te studeren. Wil je een vak sneller afronden? Dat kan natuurlijk ook. Je hebt zelf de regie in handen!

Studieplanning

NIMA Marketing A1

Week 1 – Datum: bijv. 01.03 t/m 07.03
Thema 1: Marketingconcept en -proces

 

Taak: 

Afgerond:

Voorbereiden: opdracht

Lezen: studiemateriaal 

Opdracht: oefenopgaven

Week 2 – Datum:
Thema 2: De marketingorgannisatie

 

Voorbereiden: opdracht

 

Lezen: studiemateriaal

 

Opdracht: oefenopgaven

 

Opdracht: inleveropdracht

 

Week 3 - Datum: 
Thema 3: De macro-omgeving

 

Heb je nog vragen? Of twijfel je over jouw opleiding?

Neem gerust contact met ons! Onze adviseurs staan voor je klaar!

Persoonlijk studieadvies    Start een chat

3 Studeren bij NTI

FlexibelStuderen® doe je bij NTI

Ben jij een vroege vogel, of duik jij liever ‘s avonds laat de boeken in? Met de flexibele opleidingen van NTI kan iedereen, overal studeren. Je kiest zelf je startmoment en bepaalt je eigen tempo. Je krijgt les van topdocenten en wordt tijdens je opleiding begeleid door een mentor. Met jouw online leeromgeving en échte studieboeken studeer je op jouw manier. FlexibelStuderen® doe je bij NTI.

Studietools

Bij NTI gebruik je, afhankelijk van je opleiding, verschillende studietools. Zo ga je aan de slag in de online leeromgeving, gebruik je jouw Mijn NTI en werk je met studieboeken.

Demo online leeromgeving

De online leeromgeving is beschikbaar waar en wanneer je wilt en geeft jou alle benodigde tools tijdens jouw studie. Om een indruk te krijgen van de online leeromgeving kun je een gratis demo volgen. Hier leggen we overzichtelijk uit welke handige hulpmiddelen er tijdens het studeren voor jou klaar staan.

Ben je benieuwd hoe onze online leeromgeving eruit ziet?

Neem een kijkje in de gratis demo

Daarom FlexibelStuderen®:

  1. Erkende opleidingen, bekende naam
  2. Studeren met veel persoonlijk contact
  3. Voordelig studeren, transparant over kosten
  4. Studeren op jouw moment en jouw manier
  5. Overal studeren met onze online leeromgeving
  6. Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
  7. Werkgevers zijn snel overtuigd

Direct inschrijven

Wij zijn trots op onze studenten

Studenten van NTI zijn geen doorsnee studenten. Ze volgen een studie naast hun volle leven; hun baan, gezin, hobby’s en vrienden. Ze bepalen hun eigen weg, gaan ook buiten de gebaande paden en studeren op de raarste momenten en vreemdste plekken. Het zijn doorzetters, vol motivatie. Omdat ze hun droom volgen, stappen zetten, de regie in eigen hand nemen. Ze mogen trots op zichzelf zijn. Wij zijn het in ieder geval.

Lees hier de verhalen van onze studenten

Wat is jouw volgende stap?

We denken graag verder met je mee! Het starten van een studie is spannend en roept misschien nog wel meer vragen op. Maar wist je dat iets nieuws leren ook bijdraagt aan je levensgeluk? Je verder ontwikkelen is bovendien goed voor je zelfvertrouwen en je hebt natuurlijk aan de eettafel weer iets te vertellen ;-)

Klaar om te beginnen?

Schrijf je nu in

Heb je na het doen van deze proefles nog vragen? Of zijn er dingen waar je over twijfelt? Onze studieadviseurs geven je geheel vrijblijvend een persoonlijk studieadvies en beantwoorden al je vragen.

5 Ervaringen

Wat vinden onze eigen studenten van hun opleiding?

Bij NTI streven we naar kwalitatief goed onderwijs dat voor iedereen bereikbaar is. En wie kan dit beter beoordelen dan onze eigen studenten?

Chantal, 47 jaar

5star reviews

"Dit is mijn 2de studie bij de NTI en ik ben nog steeds enthousiast! Er is veel verbeterd vergeleken met mijn eerste studie en het is heel duidelijk wat je wanneer moet doen. Verder heb je veel vrijheid om zelf je tempo te bepalen en is de leerstof duidelijk aangegeven in de meeste boeken. Ik kan studeren bij de NTI van harte aanbevelen!" 

Rick

5star reviews

"Prima opleiding! Het niveau is niet te moeilijk, je kunt er lekker snel doorheen werken. Ik vind de stages die erbij horen erg leuk.. zo leer je direct in de praktijk. Over het NTI zelf, ik zou ze zeker aanraden. Contact verloopt netjes en snel, bij vragen regelen ze vrijwel direct alles voor je. Top!" 

Irene

4star.png

"Een goede ervaring over het algemeen. Het thuis studeren bevalt me erg goed en ik vind het prettig dat ik de vrijheid heb om mijn studie zo in te delen zoals het voor mij goed uitkomt."

Sabine

Foodblogster Sabine volgt de HBO Bachelor Toegepaste Psychologie naast haar blog OhMyFoodness